Opleidingen, training en workshops:        Jari Techniek EasyDiesel 2015 DiagnoseXpert

Bent u een technicus in de autobranche en op zoek naar specifieke scholing? 
Jari Techniek  biedt in samenwerking met Groupauto DiagnoseXpert een groot netwerk van 
specialisten een divers assortiment van trainingen, workshops en opleidingen aan.

Trainingen worden gegeven door oa:

GMTO  electude training  EXponentia

agenda Alle GAN DiagnoseXpert opleidingen  DiagnoseXpert
Klik Hier of op Agenda Opleidingen voor het huidige training(s) kalender.


DiagnoseXpert Helpdesk Telefoon nummer


Geplande training (en) in Hoogeveen:


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klik 
HIER voor overzicht mogelijke trainingen voor 2018

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Trainingskalender DiagnoseXpert 2018


Trainingen DiagnoseXpert opleiding magazine Jari Techniek Hoogeveen Trainingen DiagnoseXpert opleiding magazine Jari Techniek Hoogeveen  

Klik HIER of op de afbeelding voor het
magazine Training, opleiding & workshops.


      DiagnoseXpert

Locatie: trainingsruimte Jari Techniek
             Smirnoffstraat 9a
             7903AZ Hoogeveen

 


PASS THRU J2534 TRAINING

 DiagnoseXpert PASS THRU TRAINING

·         Moderne voertuigen zijn voorzien van diverse computers. Deze computers managen
het complete voertuig en gebruiken daarvoor software. In deze software kunnen afwijkingen
voorkomen die soms op een later tijdstip naar voren komen.
Herkend u het probleem, u heeft een component vervangen en het probleem is niet volledig
verholpen, of het probleem komt terug, het is dan goed mogelijk dat er een software update nodig is.

·         De fabrikant is verplicht vanaf Euro 5 (september 2009) deze updates beschikbaar te stellen.
In de Euro 5 wetgeving is vastgelegd dat alle autofabrikanten fabrieksinformatie en documentatie
via een website beschikbaar moeten stellen.
Autofabrikanten zijn continu bezig met software aanpassingen in regeleenheden.
Autofabrikanten maken het voertuig hierdoor bijvoorbeeld efficiënter, lossen problemen op die ontdekt
zijn na aflevering en kunnen ze een mogelijke emissie gerelateerde mapping aanpassen.
Ook is het mogelijk om door middel van PassThru nieuwe regeleenheden te
programmeren en te coderen
. Er kan dus meer werk in eigen beheer worden gehouden.

·         Het autobedrijf is met de Pass Thru interface en juiste inlog bij de fabrikant prima in staat
dit te gebruiken, hoe gaat dit precies in zijn werk?




 TMA1 / F-gassen (Airco)

De training “Terugwinning Mobiele Airco/F-gassen” is bedoeld voor de autotechnicus, die zich
verder wil bekwamen op het gebied van airco systemen en daar graag een diploma voor wil halen.
Dit diploma is verplicht voor technici die terugwin werkzaamheden doen aan auto aircosystemen,
minder dan 3 kg. Met het betreffende diploma mag de autotechnicus gefluoreerde broeikasgassen
en gereguleerde stoffen uit mobiele aircosystemen terugwinnen (Examen “TMA1/F-gassen"
ingevolge artikel 14, eerste lid, van de Regeling gefluoreerde broeikasgassen en gereguleerde
stoffen koelinstallaties). 

Opbouw training: 

1. Theorie & praktijktraining op locatie. 

Onderwerpen: 
- Wet- en regelgeving 
- Vormen en werking van gangbare airco systemen. 
- Kringloopproces van het aircosysteem. 
- Opbouw, werking, uitvoeringsvormen en component herkenning binnen airco systemen. 
- Compressor varianten en zijn sensoren en actuatoren. 
- Koudemiddelen, oliën en milieu. 
- Servicehandelingen aan het aircosysteem. 
- Verouderingsproces van het koudemiddel. 
- Lek zoek methoden en toepassing meetapparatuur. 
- Vaststellen aanwezig en soort koudemiddel, uitvoeren koudemiddelhandelingen. 
- Aftappen en opslaan koudemiddel. 
- Veiligheid. 

Toetsing: 
Het praktijkgedeelte van de training “Terugwinning Mobiele Airco/F-gassen” is zodanig opgebouwd,
dat de theorie voortdurend wordt toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen.
Aansluitend aan deze training volgt een theorie examen, inclusief het wettelijk examen dat
afgenomen wordt door BMWT-cert. De middag van de training dag staat in het teken van
het wettelijk examen. 

 



 

 

Duur: 3 dagen
Niveau: 3

 

 


Motor Management Benzine Diagnose training

MMS Benzine Diagnose (dag 1/3) (Groep 1) (Groep 2)

Motormanagement Benzine Diagnose (MMS BD)

Duur: 3 dagen
Niveau: 4

Om een betrouwbare diagnose te kunnen stellen, is naast systeem kennis het gebruik van een
labscope en/of communicatie apparaat  voor u in de werkplaats onontbeerlijk. Vele handige en
effectieve meetmethodes worden aan de hand van volledig werkende systeem borden uitgelegd.

Kernpunten:

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine
  • Motormanagement systemen begrijpen
  • De ‘angst’ van de technicus wegnemen bij het meten met de labscope
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose enz.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement
  • Zelfstandige metingen verrichten m.b.v. labscope
  • Gericht zoeken naar de oorzaak van de storing
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester

Onderwerpen:
De volgende onderwerpen komen o.a. aanbod tijdens de cursus:

  • Speciaal toerental – en positiesensoren zoals de trafo sensor (o.a. toegepast op Opel, BMW en Renault
    van o.a. Simtec systemen)
  • Moderne mengsel regelingen met o.a. 5 V Titaniumoxide lambda sensor of breedband lambda sensor met
    bijbehorende diagnosemethode.
  • Drive by wire (elektrisch beïnvloede gasklep-systemen met stationair regeling)
  • Werking en storingen in terugkoppelsensoren in stationair regelingen
  • Werking en storingen in moderne EGR regelingen
  • Geïntegreerde diefstalbeveiligingen in de vorm van de transponder in de contactsleutel
  • Directe benzine inspuiting die o.a. wordt toegepast door Mitsubishi en VW

Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen: Diagnose Motormanagement Benzine.
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het BKS-certificaat.



EFFECTIEF SCOPE GEBRUIK 1 ESG1 GMTO
Wanneer: Woensdag  23 mei 2018 13:00-19:30uur

Niveau: 3

 

 

Deze cursus bevat de module : ESG 1 basis

 

Doel:

Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scope beelden bij het diagnose stellen. In deze training wordt gewerkt vanuit de diagnose handleiding ATIS.

 

Kernpunten:

- De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.

- Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.

- Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.

- Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.

- Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

 

Onderwerpen:

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

- Installatie scope software en diagnose handleiding ATIS.

- Werken met ATIS

- Scope software opstarten en beginnen met de scope functie.

- Uitleg knoppen balk.

- Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.

- Meetkanalen toevoegen.

- Efficiënt aansluiten scope.

- Signaal herkenning en fout analyse.

- Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a. :

Ampère tangen in combinatie met de scope functie.

Ontsteking diagnose primair en secundair.

Motor vermogen meten.

Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodruk regeling controle

 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Scope

 

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het

bij behorende BKS-certificaat.

 

Tijdsduur

De moduul ESG 1 duurt 1 dag

 

Vervolg moduul

ESG 2 diagnose.

 

 


 

Motor Management DieselDiagnose training

MMS Diesel Diagnose (dag 1/3) (Groep 1) (Groep 2)

Motormanagement DieselDiagnose (MMS DD)

Duur: 3 dagen
Niveau: 4

 

Het opsporen en verhelpen van storingen in diesel motormanagement systemen, efficiënt gebruik maken van
communicatie en meetdiagnose apparatuur bij moderne diesel motormanagement systemen.

  • Doel:
  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common rail systemen.
  • Behandeling derde en vierde generatie common rail systemen.
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiver systemen.
  • Behandeling tweede generatie pompverstuiver systeem.
  • Turbodruk regelingen en de meet en regel techniek er omheen.
  • Uitlaatgas reiniging.
  • Gebruik meetdiagnose apparatuur bij storingen.

Onderwerpen:
De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod tijdens de training:

  • Hogedruk opbouw en regeling bij eerste generatie common rail systemen.
  • Werking spoel gestuurde injectoren en diagnose.
  • Hogedruk opbouw en regeling bij derde en vierde generatie common rail systemen.
    Werking piëzo gestuurde injectoren en diagnose.
  • Behandeling van nieuwe sensoren toegepast bij de moderne diesel motormanagement systemen.
     Bijvoorbeeld contactloze positiesensoren.
  • Hogedruk opbouw, opbrengst regeling en hydraulische voorinspuit regeling bij de eerste
    generatie pompverstuiver systemen.
  • Hogedruk opbouw, opbrengst regeling met voor- en na-inspuitregeling door toepassing van piëzo
    sturing. Bij de tweede generatie pompverstuiver systemen.
  • Werking en diagnose aan de moderne turbodruk regeling met onder andere variabele turbo’s
    pneumatisch of vanuit een stelmotor gestuurd.
  • Moderne uitlaatgas reiniging met actieve roetfilter systemen, actieve en passieve NOx
    reductiesystemen. Bijvoorbeeld het Ad-Blue systeem.
  • Diagnose met communicatie middelen, multimeter en labscope.

Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen: Diagnose motormanagement diesel.
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het BKS-certificaat.