Werking van de verstuiver

Verstuivers zijn zeer nauwkeurige instrumenten, die per keer een uiterst geringe, maar keurig afgepaste hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten. De brandstof moet bovendien met grote kracht ingespoten worden, omdat de hoge druk in de cilinder moet worden overwonnen. Er is nog geen honderdste van een seconde beschikbaar voor inspuiting en verbranding.

In de cilinder van de dieselmotor wordt tijdens de inlaatslag door de geopende inlaatklep lucht aangezogen. Dan gaat de inlaatklep dicht en wordt de lucht sterk samengeperst, waardoor de temperatuur enorm stijgt. Als de zuiger bijna bovenaan is wordt er via de verstuiver in de cilinder een dosis dieselbrandstof gespoten, die door de hoge temperatuur spontaan ontbrandt.

Bij de meeste motoren wordt er eerst een heel klein beetje brandstof vooraf ingespoten, ter voorbereiding van de werkelijke inspuiting. Hiermee wordt de verbranding al vast op gang gebracht. Dit leidt tot het stiller lopen van de motor en tot een vollediger, dus schonere verbranding (minder NOx).

De sleutel tot schonere, zuiniger en beter presterende motoren is verhoging van de inspuitdruk. Fabrikanten van motoren en brandstofsystemen hebben steeds weer nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. Lees hier welke soorten verstuivers we onderkennen.

Soorten verstuivers

Conventionele verstuivers

tweetraps verstuiver

Bij conventionele motoren wordt de brandstof door een mechanische brandstofpomp naar de verstuivers of injectoren geleid. De verstuivers openen als een bepaalde druk wordt overschreden en sluiten vervolgens weer door de tegendruk van een veer.
Bij moderne tweetrapsverstuivers opent de eerste trap bij ongeveer 185 bar. De tweede trap opent vervolgens bij 400 bar (afhankelijk van type en uitvoering). Sommige systemen kennen een veel hogere werkdruk.
De brandstofpomp zorgt voor de juiste druk en hoeveelheid brandstof. Elke verstuiver is met een eigen leiding verbonden met de brandstofpomp.

De veren in de verstuivers zijn, mits goed afgesteld, allemaal even sterk. Toch kunnen minimale verschillen er voor zorgen dat niet in alle cilinders evenveel brandstof terechtkomt.



 

Verstuivers voor Common-rail techniek

common-rail

Common-rail motoren zijn altijd motoren met een directe inspuiting. De brandstof voor meerdere cilinders wordt onder hoge druk (kan oplopen tot 1850 bar) opgeslagen in een drukvat (de common rail).
De verstuivers worden vanuit dit drukvat voorzien van brandstof en elektrisch bediend door het motor management systeem. Het openen en sluiten van de electromagnetische klep in de injector kan precies worden gestuurd. Bovendien kan het openen en sluiten zelf zeer snel.

Dit heeft als groot voordeel dat het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof nauwkeurig kan worden geregeld, hetgeen de prestaties ten goede komt.

De common-rail motoren worden meestal aangeduid met JTD, HDI, TDI, en CDI. U kunt hier meer lezen over de common-rail techniek.

De pompverstuiver

pompverstuiver

De pompverstuiver is een ontwikkeling van Volkswagen. Het bedrijf had te kampen met problemen met de verdere ontwikkeling van de common-rail diesel techniek en is toen begonnen met de ontwikkeling van een eigen techniek; de pompverstuiver.

De pompverstuiver zit in zijn geheel in de cilinderkop. De pomp die de diesel onder druk inbrengt, wordt door de nokkenas aangedreven. Door het openen van een electronisch gestuurde klep wordt vervolgens de brandstof door de miniscule gaatjes in de cilinder gespoten. De pompverstuiver kan een druk opbouwen tot wel 2000 bar.

  

  

  

  

  De piëzo verstuiver

  CRS_Piezo
Klik HIER voor een filmpje van de piëzo verstuiver

Piëzo verstuivers maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet. Door het toepassen van de juiste electrische aansturing (voltage variërend van110-160 Volt en enkele mA) en mechanische versterking wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.

Voordelen van de piëzo verstuiver liggen in het feit dat een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en daarmee een beter te controleren inspuittijd wordt verkregen.

Verstuivers zijn belangrijke onderdelen van uw motor, die aan slijtage onderhevig zijn. Lees hier verder welke gevolgen defecten en slijtage aan verstuivers kan hebben.

Slijtage en defecten bij verstuivers

Wanneer worden verstuivers vervangen

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in een auto slijt. Dus ook de verstuivers. Over het algemeen gaat dit proces geleidelijk. Slijtage van dieselverstuivers kan leiden tot bijvoorbeeld:

  • afname van vermogen,
  • verhoogd brandstofverbruik,
  • rookontwikkeling bij accelereren,
  • startproblemen en
  • nadieselen of
  • lampje "storing brandstofsysteem" gaat branden

Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km. Dit proces kan wel versneld worden door bijvoorbeeld het tanken van een lagere kwaliteit brandstof (voornamelijk in het buitenland), of soms zelfs het (per abuis) tanken van de verkeerde brandstof en het rijden hiermee.

Buiten de reguliere slijtage kunnen verstuivers ook gewoon mechanisch of elektronisch stukgaan. Dit openbaart zich meestal vrijwel direct en lijdt er vaak toe dat het voertuig onbruikbaar word tot het moment van reparatie. U staat stil.

Een defecte verstuiver vertaalt zich meestal in het niet meer goed openen en/of sluiten van de inspuitmond. De verstuiver kan teveel, te weinig, op de verkeerde manier of op het verkeerde moment brandstof gaan inspuiten.
Gevolgen hiervan zijn:

  1. afname van vermogen,
  2. beperkte of helemaal geen verbranding in een of meerdere cilinders,
  3. rookontwikkeling bij accelereren,
  4. tikkende bijgeluiden uit de motor en
  5. onregelmatig lopen van de motor.

In sommige gevallen valt de motor zelfs helemaal uit. Wanneer met dit soort defecten met de auto wordt doorgereden kan dit tot ernstige motorschade leiden!

Verstuivers testen

Het testen van verstuivers kan u geld besparen!

U hoeft namelijk niet alle verstuivers te vervangen

Het testen van verstuivers kan u een belangrijke besparing opleveren. Elke cilinder van uw dieselauto heeft een verstuiver. Jari Techniek vervangt verstuivers alleen als ze kapot zijn. Uw auto heeft echter al een probleem als 1 verstuiver niet goed werkt.

Door het testen van de verstuivers kunnen we exact vaststellen of die goed werken. We testen onder andere de openingsdruk en de brandstof opbrengst.

Jari Techniek is een verlengstuk van de garage.

Hebt u problemen met uw auto neem dan contact op met uw eigen garage die kent ook precies de historie van de auto.